Verhaalsinformatie

Een niet-betalende klant kan voor flinke stress zorgen. Zeker als het om een grote factuur gaat. Uw eerste gedachte is waarschijnlijk: actie. U wilt uw geld zien. Maar is de debiteur wel in staat om betalen? Wij leggen uit waarom het verstandig is altijd eerst verhaalsinformatie boven water te halen voordat u juridische stappen neemt.

U zit met uw handen in het haar. Na meerdere herinneringen, heeft uw klant de factuur nog steeds niet betaald. Er komen excuses, smoezen en beloftes. Maar ondertussen wacht u veel te lang op uw geld en het ziet ernaar uit dat het ook niet meer gaat komen. Op een gegeven moment is uw geduld op en denkt u over de volgende stap: een incassobureau of deurwaarder inschakelen of misschien wel een gang naar de rechtbank. Een heel logische gedachtegang.

Maar pas op: als uw klant geen rooie cent heeft, levert deze actie u alleen maar hoge kosten op. Van een kale kip valt tenslotte niet te plukken en het incassobureau of de deurwaarder werkt niet voor niets. Gelukkig kunt u dit scenario voorkomen door eerst verhaalsinformatie te (laten) verzamelen.

Wat is verhaalsinformatie en verhaalsonderzoek?

Verhaalsinformatie is niets anders dan informatie over de financiële positie van uw debiteur. Met deze informatie op zak, weet u of het verstandig is een volgende stap te zetten om uw geld alsnog te krijgen. Zo voorkomt u een grote teleurstelling en mogelijk hoge kosten. Bij een verhaalsonderzoek kijkt men onder andere naar:

• Onroerende goederen, zoals een woning, bedrijfsruimte of een stuk grond
• Adresgegevens/ingeschreven personen
• Eerdere schulden/beslagleggingen
• De financiële status van iemands onderneming
• Burgerlijke status

U probeert een zo compleet mogelijk plaatje te krijgen van de mogelijkheden die er zijn om uw geld terug te krijgen. Bijvoorbeeld door beslag te laten leggen op goederen. Blijkt iemand praktisch failliet te zijn en ook geen onroerende goederen te bezitten, dan kunt u uw poging beter staken en uw verlies nemen. Het kan ook zijn dat iemand beweert de rekening niet te kunnen betalen, terwijl er juist wél mogelijkheden zijn. Ook dat is goed te weten.

Preventief onderzoek doen

Soms heeft u vanaf het begin al twijfels. Is deze klant wel oprecht en eerlijk? Kan hij of zij dit bedrag betalen? Is iemand überhaupt van plan de factuur straks te betalen? Uw intuïtie is iets om naar te luisteren. Onderbuikgevoelens blijken vaker te kloppen dan u waarschijnlijk denkt. U kunt een hoop ellende voorkomen door uit te zoeken wat de financiële situatie van een potentiële klant is voordat u met deze persoon in zee gaat. Ook dit kunt u doen door het (laten) uitvoeren van een verhaalsonderzoek. De werkwijze is precies hetzelfde. Stel dat iemand eerder te maken heeft gehad met beslaglegging, dan is het maar de vraag of het verstandig is met deze klant zaken te gaan doen. Of wellicht ligt er wel een faillissement op de loer? Wel zo fijn om dit van tevoren te weten.

Zelf doen of een bureau inhuren?

Uiteraard kunt u zelf proberen verhaalsinformatie te achterhalen. Houd er wel rekening mee dat dit niet makkelijk is en het u waarschijnlijk veel tijd gaat kosten. Tijd die u wellicht liever steekt in het binnenhalen van nieuwe klanten die wel betalen. De rechercheurs van Recherchedienst Nederland kunnen ook een verhaalsonderzoek voor u doen. Wij hebben vaker met dit bijltje gehakt en weten ook precies aan welke regel- en wetgeving wij ons moeten houden. Wij doen uitgebreid en grondig onderzoek en zetten alles netjes voor u op een rij in een overzichtelijk dossier. Zo weet u precies of er iets te verhalen valt en wat dan. Denk aan huizen, auto’s, aandelen, spaarrekening etc.

Uw verhaalsinformatie nu op tafel

Wilt u weten of er wat te halen valt bij uw niet-betalende klant of wilt u er zeker van zijn dat uw toekomstige klant de factuur straks kan betalen? Laat dan een uitgebreid verhaalsonderzoek door ons uitvoeren. Neem nu contact op, dan plannen we zo snel mogelijk een intake in.