Bestelling niet ontvangen

Heeft u (online) een product gekocht, maar de bestelling niet ontvangen? Dan maakt u zich waarschijnlijk zorgen of u uw pakket ooit nog thuisbezorgd krijgt. Recherchedienst Nederland geeft u praktische tips.

Steeds meer mensen kopen producten online: van banken, tot wasmachines en elektronica. In de meeste gevallen gaat dat gewoon goed en ontvangt u uw product netjes binnen de afgesproken tijd. Maar wat nu als u uw bestelling niet ontvangen heeft en u zich afvraagt of het nog wel goed gaat komen? Wij leggen in een paar stappen uit wat u het beste kunt doen.

Wat zijn de regels?

In principe moet een verkoper zich aan de afgesproken bezorgtermijn houden. Staat er op de website dat uw product de volgende werkdag geleverd wordt? Dan mag u hem daaraan houden. Hetzelfde geldt voor ‘binnen 5 werkdagen’ of andere afgesproken bezorgtermijnen. Soms heeft de verkoper geen bezorgtermijn genoemd. Dan geldt de regel ‘binnen 30 dagen’. Wat te doen als de bezorgtermijn voorbij is en u nog steeds uw bestelling niet ontvangen heeft?

Bestelling niet ontvangen? Neem altijd eerst contact op

De eerste stap als u uw bestelling niet ontvangen heeft, is contact opnemen met de verkoper. Wie weet heeft deze wel een goede reden voor de vertraging. Een product kan bijvoorbeeld onverwachts tijdelijk niet op voorraad zijn. Wellicht is de verkoper vergeten dat aan u te melden. Maak dan samen een afspraak over een nieuwe bezorgtermijn.

Maak gebruik van uw bedenktijd

Had u uw bestelling voor een bepaalde tijd nodig? Bijvoorbeeld in verband met een verjaardag, bruiloft of feestdag? Dan heeft u het product ondertussen misschien al ergens anders besteld. Controleer dan of u recht heeft op bedenktijd. Dat vindt u meestal onder de algemene voorwaarden op een website.

Als dat zo is, kunt u de verkoper laten weten dat u het product toch niet wilt. Op de site van ConsuWijzer vindt een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken om de koopovereenkomst te ontbinden. Heeft u al betaald? Dan moet u uw geld binnen twee weken terugkrijgen.

Als u geen bedenktijd heeft

Heeft u geen officiële bedenktijd voor de aanschaf van het product? Dan moet u de verkoper de kans geven om alsnog te leveren. Let op! Als u duidelijk heeft aangegeven dat de bezorgtermijn voor u zeer belangrijk was, dan is een tweede kans op bezorging niet nodig. U heeft dan het recht om de aankoopovereenkomst te ontbinden. Dit recht heeft u ook als de verkoper u al heeft laten weten het product niet meer te leveren. Op de site van ConsuWijzer vindt u ook voor deze situatie een handige voorbeeldbrief.

Pakket besteld in het buitenland?

Als het in het buitenland bestelde pakket, verzekerd is verzonden dan kun je een claim indienen. Ook zonder verzekering kun je mogelijk een vergoeding voor je schade krijgen, bijv wanneer je hebt betaald met je creditcard of via PayPal. Lees de voorwaarden van je creditcard na om na te gaan of je bijvoorbeeld via Visa of MasterCard verzekerd bent tegen verlies tijdens de verzending. Daarnaast kun je proberen een schikking te treffen met de verzender. Die schikking kan bestaan uit het gratis of tegen een kleine vergoeding opsturen van een vervangend product of dat de kosten op je rekening worden teruggestort.

Slachtoffer van internetoplichting?

Heeft u uw bestelling niet ontvangen en lukt het maar niet om contact te krijgen met de verkoper, dan is er een kans dat u slachtoffer bent van internetfraude. Helaas zijn er malafide webshops die leven van internetoplichting. Deze webshops hebben geen keurmerk. Check dat dus altijd goed voordat u online een aankoop doet. Even googlen op de naam van de webshop levert vaak ook al veel informatie op. Leest u meerdere negatieve verhalen, bestel dan niet. Hier leest u meer tips om internetoplichting te voorkomen.

Bent u voor een aanzienlijk bedrag opgelicht? Dan kan het lonen om een recherchebureau in te schakelen om de dader te achterhalen en uw geld terug te krijgen.

Neem contact op

Heeft u uw bestelling niet ontvangen en hebt u het sterke vermoeden dat u opgelicht bent? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij helpen u verder.